24 Mart

eduScrum İLE EĞİTİMDE ÖZGÜRLEŞMEK

Gözle bile göremediğimiz küçücük bir organizma her alanda olduğu gibi eğitim hayatımızı bir anda ters yüz etti! Oysa düne kadar basit bir nezle/grip yüzünden okul mu asılırmış diyerek rapor alma gereği bile duymazdık. Şimdi ise bütün gün evde, mücadele vermemiz gereken önemli bir olgu ile karşı karşıyayız: KENDİ KENDİMİZE ÖĞRENMEK!

Evet, bugüne kadar bu sorumluluğu hep başkalarına yüklemiştik. Ebeveynler, okuldaki öğretmenler, yetmediğinde ek dersler, kurslar… Bireysel olarak öğrenmek için yeterince çaba gösterdik mi acaba? Belki de bunu şimdiye dek hiç düşünmedik. Ancak bildiğimiz bir şey var ki öngörülemeyen bir süre kendimizle baş başayız ve öğrenme yolculuğumuzu devam ettirebilmek için sorumluluğu üstlenmenin zamanı geldi. Unutmayalım ki her devirde, değişime en hızlı adapte olabilen çeviklikteki kişiler ayakta kalmayı başarıyor. 21 yy’ın da en temel becerileri arasına ellerimizi doğru şekilde yıkamak bile girdiğine göre kendi öğrenme planımızı oluşturabilmek baş köşeye oturmayı hak ediyor.

Online eğitim akla gelen en iyi yardımcı olabilir ama tek başına bu krizi çözmeyi yine yüksek teknolojiden beklememeliyiz. Belki de çözüm çok daha basit düşünebilmekte!

Bugüne dek karşınıza “eğitimde çevik olmak”, “probleme dayalı öğretim”, “design thinking” gibi çeşitli kavramlar çıkmış olabilir. Yeni yüzyılda desteklenen öğretim metodolojileri temelinde hemen hepsi öğrencinin merkezde olduğu ve bilgiye kendisinin ulaşmak için çaba gösterdiği bir anlayışı savunuyor. Ancak çok daha basit bir soruyu gözden kaçırıyor olabiliriz: NASIL? Bunun için öncelikle böyle bir bakış açısı kazanmamız gerekiyor. Yöntemler zaten mevcut.

Tıpkı adım attığımız her yeni durumda olduğu gibi öğrencinin de yeni bir konuyu öğrenmeye hevesli olması için önce nedenini iyi biliyor olması gerekmez mi? Konunun ne işe yaradığını ve neden bilmemiz gerektiğini açıklar, hedefleri doğru tanımlarsak öğrenciler zaten NASIL öğrendiklerini, ne şekilde daha iyi anladıklarını zamanla keşfedebilir ve gelişimlerini de hızlandırabilirler. Böylece öğrenmenin yanında

  • Zaman planlaması
  • Araştırma
  • İletişim becerileri
  • Kritik düşünme, soru sorma
  • Yeteneklerini farketme gibi pek çok kazanım da edinebilirler.

Burada öğretmenler ve daha küçük yaş gruplarında da ebeveynler için kritik olan nokta düzenli kontrol ve ilerleme sürecinde alınan geri bildirimler. Belki de bizim okullar ve aileler olarak uzun yıllardır öğrencilere/çocuklarımıza vermeye cesaret edemediğimiz dümeni COVID-19 yüzünden zorunlu olarak verdik. İçlerinden birçoğu kendilerini gerçek anlamda keşfedecek ve kendi gemileriyle limana ulaşacaklar. Kim bilir!

Dr. Ebru TAYLAN

Young Scientist Academy

NEXT GENERATION EDUCATION